Leeftijdsdiscriminatie bij vrouwen is nog steeds de norm, let's do better

Leeftijdsdiscriminatie bij vrouwen is nog steeds de norm, let's do better

Mayerline Brussels zet 50+ vrouwen in de kijker op Internationale Vrouwendag

Op 8 maart, Internationale Vrouwendag, een dag die over het algemeen in het teken staat van strijdbaarheid en het gevoel van solidariteit voor vrouwen overal ter wereld, wil Belgisch modehuis Mayerline Brussels het gesprek aangaan over vrouwen en leeftijdsdiscriminatie.


Story image

Het thema van Internationale Vrouwendag is dit jaar Embrace Equity. Equity, dat vrij vertaald 'eigenwaarde’ betekent, gaat nog een stap verder dan het begrip gelijkheid en streeft naar gelijkwaardigheid. En net die eigenwaarde wankelt voor veel vrouwen én zeker wanneer de leeftijdsdrempel van 50 overschreden wordt. Met ‘Embrace Age’ geeft Mayerline Brussels vijf prachtige vrouwen mee een stem om ageism in de mode, in de media en op de werkvloer aan te kaarten.

Story image

Micheline Calomne (74), fiere gepensioneerde, Greet Rouffaer (64) actrice en Christel Van Dyck (62), radiopresentatrice

Links: Carry Mortelmans (57), model en Valérie Kinzounza (48) journalist


Greet Rouffaer, actrice (64): "Wij, als vrouwen, verdienen het om onszelf in de kijker te zetten.” 

Greet: "Veel vrouwen hebben met ouder worden de neiging om zich beetje bij beetje te verbergen. En dan denk ik altijd: waarom? Of je nu kinderen hebt grootgebracht, een succesvolle carrière achter de rug hebt of beide… Vrouwen van boven de vijftig hebben zoveel levenservaring. Daarom zou ik zelf ook graag meer dames in de media zien, die hun rimpels niet willen uitgommen. Weg met de filters en tientallen lagen make-up, want iedereen wordt ouder. Of je het nu wilt of niet. Het leven zorgt voor krassen op je ziel en dat is zichtbaar. Het leven tekent je als mens. En dat vind ik net zo schoon! Waarom zou je dat willen wegstoppen? Het leven zorgt voor krassen op je ziel en dat is zichtbaar."


Christel Van Dyck, radiopresentatrice (62): “Iedereen wil lang leven, maar niemand wil ouder zijn of, nog erger … Er ouder uitzien."

Christel: "Jammer genoeg is het zo dat wij, vrouwen van boven de vijftig, ‘onzichtbaar’ zijn en zo goed als niet gerepresenteerd worden in de media. Zo voel je op een bepaalde leeftijd dat je niet meer gevraagd wordt voor bepaalde televisieprogramma's, ook in radioprogramma’s komen vrouwen boven de vijftig minder aan bod. Nochtans zijn we met veel en ik denk dat veel vrouwen zich zeer graag vertegenwoordigd zouden zien door vrouwen van hun eigen leeftijd. De media hebben daar een zeer belangrijke rol in. Door meer vrouwen van boven de vijftig te tonen en aan het woord te laten, kunnen zij het signaal geven dat wij maatschappelijk niet uitgespeeld zijn. Diversiteit is een belangrijk begrip, alleen geldt dat blijkbaar niet als het over leeftijd gaat, en als zeker niet als het vrouwen betreft. 
​Ik ben ontzettend fier op wie ik ben en op wat ik bereikt heb. Ik ben ervan overtuigd dat ik op mijn pad nog heel wat mooie dingen zal tegenkomen.
Aan het huidige beeld moet dus gesleuteld worden, maar dat begint ook bij je eigen mindset. Positief in het leven blijven staan, is daarbij het allerbelangrijkste.


Trots op de vrouw die we morgen zullen zijn

Mayerline Brussels is met deze campagne niet aan haar proefstuk toe. Het merk omarmt sinds haar ontstaan de mature vrouw en lichamen met levenservaring. Want een vrouwenlichaam, élk lichaam, verandert doorheen een leven. Mayerline Brussels legt daarom eerst en vooral een sterke focus op vakmanschap én de perfecte pasvorm, in plaats van op trends. Het zijn de fit en de snit die een kledingstuk als gegoten laten zitten. Het modemerk past haar pasvorm zo aan, dat ze er kunnen zijn voor vrouwen in elke fase van hun leven en voor alle verschillende rollen die ze spelen. Vrouwen hoeven zich niet te kleden naar hun leeftijd, wél moeten ze stuks kunnen aantrekken waar ze zich goed in voelen, omdat het hun lichaam respecteert. Onder de titel “Mayerline, my fit” wordt dat ook verder gezet in de beeldvorming en campagnes van het merk.

Story image

Bekijk hier alle Mayerline nieuws en beeldmateriaal

 

 

Over Mayerline

Mayerline Brussels ontwerpt al meer dan 65 jaar mode die zowel tijdloos als eigentijds is, gericht op vrouwen die trots hun lichaam en leven omarmen. Met een sterke basis in Belgisch vakmanschap en een focus op perfecte pasvormen, biedt Mayerline Brussels hoogwaardige kleding die de schoonheid en individualiteit van elke vrouw benadrukt. De collecties zijn beschikbaar in een matenrange van 36 tot 50, waarmee inclusiviteit zonder leeftijdsgrenzen wordt bevorderd.

Bij Mayerline Brussels geloven we in het doorgeven van wat belangrijk is: liefde voor Belgische mode, respect voor mens en planeet, en een streven naar een duurzame toekomst. Onze duurzaamheidsstrategie, #GeefHetDoor, is meer dan een belofte; het is ons engagement om stap voor stap de mode-industrie mee te verduurzamen. Wij zetten ons in voor transparantie over de herkomst van onze materialen, respect voor de mensen die onze kleding maken, en ontwerpen kledingstukken die jarenlang meegaan -zodat ze generaties lang kunnen worden doorgegeven. Met initiatieven zoals Mayerline Atelier, dat zich richt op het herstellen van kleding, en RE-NEW waarin we upcyclen om te vernieuwen, benadrukt Mayerline Brussels dat onze collecties niet alleen nu, maar ook in de toekomst gedragen kunnen worden.

Mayerline Brussels maakt samen met Belgische modemerken JBC en CKS -onderdeel van de Claes Retail Group (CRG).