Mayerline herdefinieert modebeeld voor 50+ vrouw met age diversity campagne

Mayerline herdefinieert modebeeld voor 50+ vrouw met age diversity campagne

"Mayerline, my fit" campagne door vrouwen, voor vrouwen

14 maart - Mayerline gooit vandaag met haar nieuwe campagne het taboe op leeftijd in de modewereld in de prullenmand. Het Belgische modemerk wil vrouwen inspireren om te omarmen waar ze staan in het leven en ja, daar hoort ook dat getalletje van de leeftijd bij. Beeldvorming in de media en bij uitstek in de mode schuift voornamelijk jonge vrouwen als boegbeeld naar voor, terwijl ook vijftigplussers vol in het leven staan en gezien willen worden.

Mayerline lanceert daarom haar nieuwe reclamecampagne waarin stralende, zelfverzekerde vrouwen schitteren. Meer nog: ook de productie van de campagne was in handen van een hoofdzakelijk vrouwelijke crew.


Trots op wie we zijn, ook op onze leeftijd

Vrouwen leven aanzienlijk langer, maken langer deel uit van de werkende wereld en willen hun ambities blijven najagen. Toch zijn die 50+ vrouwen zo goed als afwezig in de beeldvorming van modemerken. Eén uitzondering op een haute couture catwalk maakt nog de regel niet. En dat is onterecht, want 4 op de 5 vrouwen gaat ervan uit dat vijftigplussers prima als rolmodel kunnen functioneren.

Campagnegezicht Katrien (50): “Ik ben supertrots op mijn leeftijd! Dat is allesbehalve iets om me voor te schamen. Vijftigplus vrouwen durven meer zichzelf te zijn. We moesten vroeger altijd jong, mooi, perfect en rimpelloos zijn. En zodra je dat niet meer was, telde je niet meer mee. Iedereen probeerde dat ook zo lang mogelijk vol te houden. Terwijl we nu beseffen en durven aanvaarden dat we gewoon onszelf kunnen zijn en dat dát ons juist mooi maakt.”

Behalve dat ik er wat ouder uitzie en rimpeltjes heb, ben ik voor de rest niet veranderd," aldus campagnegezicht Monique (62). "Ik heb nog steeds dezelfde maat. En ik heb nu grijs haar in plaats van donker. Maar dat maakt mij alleen maar zachter. Mooier eigenlijk.

Lang niet alle vrouwen voelen zich zo zelfzeker in hun ouder worden. Campagnegezicht Florence (51): “Als actrice merk ik dat er sinds twee, drie jaar veel minder rollen voor vijftigplus vrouwen zijn. Dat is niet omdat ik onzichtbaar ben, maar omdat mensen minder denken aan vrouwen van mijn leeftijd. Terwijl vrouwen juist dan hun kracht en diversiteit kunnen tonen.”

Katrien De Cannière, Marketing Manager van Mayerline Brussels: “We horen dagelijks van onze klanten dat ze zoekende zijn, zich onzichtbaar voelen. Maar dat hoeft helemaal niet. We willen hen op hun meest stralend in de kijker zetten. Laten zien waar zij voor staan. Niet in hippe, overstylede trends, maar in eigentijdse, vlotte kwaliteitsmode. Niet iedereen is Iris Apfel of Sarah Jessica Parker. Mayerline biedt een alternatief dat minder extravagant, maar vlot en kleurrijk is en dat bovendien de ideale pasvorm biedt. Een mode waarvan we weten dat vrouwen er zich goed in voelen.”

Want meer dan de helft van de vrouwen zegt dat ze de mode volgt. Wie je ook bent, de juiste outfit geeft je het gevoel dat je de wereld aankunt en dat is niet leeftijdsgebonden. Mayerline voerde in 2018 al een studie uit in samenwerking met Knack Weekend, waaruit blijkt dat zowat de helft van de vijftigplusvrouwen zich niet eens anders kleedt dan vroeger: er bestaan geen vaste regels meer over wat je wel of niet kan dragen op een bepaalde leeftijd. Er zijn echter geen voorbeelden en weinig rolmodellen te vinden die dat weerspiegelen. Tot nu.


Campagne voor vrouwen, door vrouwen

'Mayerline, My fit' cast en crew draagt T-shirt met leeftijd op
'Mayerline, My fit' cast en crew draagt T-shirt met leeftijd op

In de televisiecampagne 'Mayerline, my fit' ​ zijn stralende, zelfverzekerde vrouwen met verschillende lichaamstypes de sterren. Maar Mayerline doet meer dan een mooi beeld neerzetten. De campagne is gerealiseerd vanuit een totaalbenadering. Zo werd ook voor het creatieve concept, de productie en realisatie van de campagne gekozen voor vrouwelijk talent.

Katrien De Cannière: “Het was voor ons een kwestie van 'walk your talk'. Durven zeggen wat we doen en tonen voor wie we werken. Voor deze campagne werd bovendien gekozen voor een mix van people casting en medewerkers. Mode-inspiratie hoeft niet gebouwd te zijn op een fictief ideaal vrouwbeeld. Mayerline omarmt elke vrouw in haar vrouw-zijn, wat dat voor haar ook is. Dat wil deze campagne ook echt laten zien."

Over de perfecte pasvorm

Mayerline heeft bovendien de perfecte geloofsbrieven in handen voor deze campagne. Met de signatuur, 'Mayerline, my fit', benadrukt Mayerline 65 jaar vakmanschap in het ontwikkelen van de perfecte pasvorm voor elk lichaam met levenservaring. Die vakkennis vertaalt zich in collecties die balanceren tussen wat mode is en waar vrouwen zich ook echt goed in voelen. Collecties die gaan van maat 36 tot 50. De ideale pasvorm begint bij het Belgische modehuis met een patroon dat op maat 40 ontworpen en gesneden wordt. Elk patroon wordt vervolgens op een echt lichaam in maat 40 doorgepast. Voor grotere maten worden de patronen herwerkt en opnieuw doorgepast. Maar een goed patroon is niet genoeg, weet Mayerline. Bij de ideale pasvorm komt ook de juiste stofkeuze kijken en aandacht voor kleine details in afwerking om het ultieme draagcomfort en bewegingsvrijheid te creëren. Die vakkennis en ideale pasvorm maakt dat Mayerline perfect past op het lichaam en bij het leven van de actieve vrouwen die het wil kleden.


De Mayerline-gezichten aan het woord over hun stijl

Nancy (52): “Vroeger was ik meer merkbewust, nu amper nog. Als ik kleding koop, kijk ik vooral naar fijne stofjes, mooie materialen en de pasvorm. Het moet prettig zitten, niet alleen maar mooi zijn. Én ik draag nu liever natuurlijke stoffen zoals linnen. Daar voel ik me fijner bij dan synthetische kleding.”

Monique (62): “Ik voel me het mooist als ik me lekker opvallend kan opkleden. Ben ik goed gekleed, dan voel ik me zelfverzekerder als ik ergens binnenkom. Soms heb ik van die dagen dat ik mezelf in de spiegel zie en niet tevreden ben, omdat ik vind dat ik er oud uitzie. Dan neem een ontspannend badje, maak ik me mooi en trek ik mooie kleren aan. Dan voel ik me meteen beter. Dat is de kracht van mooie kleding. Nu ik wat ouder ben, kleed ik me anders. Wat eenvoudiger, met minder harde kleuren. Ik heb nog steeds mijn eigen stijl, ook met vintage stukken en zeker hoge hakken. Maar altijd elegant, sophisticated en modern.”

Zelf voel ik mij het beste in basic stukken," ​ aldus Katrien (50). "omdat ik vind dat daarbij mijn eigen persoonlijkheid meer bij uitkomt. Mijn outfit mag niet te ingewikkeld en niet te overheersend aanwezig zijn, want zo straal ik zelf juist meer.

Eva (50): “Ik hoorde laatst een vrouw die ik goed ken over een andere vrouw zeggen dat ze zich wel erg jong kleedde voor haar leeftijd. Als die ander zich daar goed bij voelt, wie ben jij dan om dat te ontkennen? Laten we als vrouwen elkaar juist steunen in plaats van veroordelen.”Age positivity begint ook bij onzelf.

#myfit #daretofeelperfect #mayerlinebrussels #agelessfashion


Download hier alle 'Mayerline, my fit' campagnebeelden in hoge resolutie.

Ontdek hier alle campagnebeelden en packshots van Mayerline
​en hier alle campagnebeelden en packshots van Améline by Mayerline.

Carolien Swinnen Head of Fashion PR, MMBSY
Over Mayerline

Mayerline is sinds de jaren vijftig een gevestigde waarde op het vlak van stijlvolle, elegante en tijdloze dameskledij. Het Brusselse modemerk biedt een evenwicht tussen actuele modetrends en comfort. Kortom, knappe collecties waarin vrouwen zich goed voelen. Achter deze  collecties schuilt een sterk gedreven team. Daarnaast stelt Mayerline meer dan 320 mensen tewerk. Het Belgische bedrijf telt 44 winkels, 12 Galleria Inno corners, 16 shop in shops (in ons land en Luxemburg) en is beschikbaar in diverse multimerkenboetieks. De keten, opgericht door Jozef Meyer en zijn echtgenote Jeanne Vrydags, werd in 2013 door CRG (holding boven JBC) overgenomen en heeft een tweede lijn, Améline, toegevoegd aan het portfolio.