RE-NEW by Mayerline Brussels: nieuwe kwaliteitseigenaars gezocht voor upcycled mantelcollectie

RE-NEW by Mayerline Brussels: nieuwe kwaliteitseigenaars gezocht voor upcycled mantelcollectie

Mayerline Brussels, bekend om zijn Belgisch vakmanschap en tijdloze mode, lanceert met trots RE-NEW, een nieuw sublabel dat circulaire mode op een frisse manier benadert. Ter gelegenheid van de Week van de Belgische Mode, van 12 tot 19 oktober, presenteert Mayerline een exclusieve capsulecollectie van 54 unieke upcycled mantels.

De RE-NEW collectie geeft bestaande mantels een tweede leven en belichaamt daarmee de kernwaarden van Mayerline Brussels: kwaliteit, duurzaamheid en respect voor ambacht. Voor deze capsulecollectie ging Mayerline Brussels aan de slag met zorgvuldig geselecteerde, ingezamelde mantels uit eerdere collecties. Elk item, gemaakt volgens de Mayerline-kwaliteitsstandaarden, kreeg een nieuw ontwerp. In samenwerking met CiLAB werden snits aangepast, lengtes ingekort en kreeg elke mantel een nieuwe voering, afwerking en knopen. Dit proces van deconstructie en reconstructie is erg arbeidsintensief maar onderstreept het vakmanschap en de aandacht voor detail die Mayerline Brussels al meer dan 65 jaar kenmerken.


Mantel voor (2012) & mantelpakje na (2024)

Het RE-NEW initiatief krijgt de steun van prinses Delphine van Saksen-Coburg als eerste nieuwe kwaliteitseigenaar van een hernieuwd modeproduct en als ambassadrice van de collectie. Met haar betrokkenheid wil ze mee aandacht creëren voor de eindeloze mogelijkheden van vernieuwende creativiteit in de Belgische modewereld en het belang van circulair denken. Daarmee vindt ze naadloos aansluiting bij de circulaire visie van Mayerline Brussels: het geven van een nieuw leven aan mode, waarbij elk kledingstuk zijn unieke waarde behoudt en doorgegeven wordt aan de volgende generatie.

De campagnebeelden, met prinses Delphine in de hoofdrol, vangen de essentie van de collectie en markeren het begin van een nieuw tijdperk van duurzame mode.

De Kunst van Upcycling

Voor het technische aspect van het upcyclingdesign heeft Mayerline samengewerkt met CiLAB, een specialist in circulaire mode. Upcycling vereist niet alleen creativiteit, maar ook diepgaande textielkennis en vakmanschap. Sibille Diederichs van CiLAB legt uit: “Het proces omvat deconstructie, herontwerp en reconstructie, wat veel handwerk en nauwkeurigheid vereist. Dit project toont hoe we bestaande producten op een innovatieve manier een nieuw leven kunnen geven."

Isabel De Rocker, Head of Product bij Mayerline Brussels, voegt toe: “De kwaliteit van de ingezamelde mantels bevestigt de duurzaamheid van onze materialen en de zorg waarmee onze klanten hun kleding onderhouden. Het was een krachtige bevestiging van onze langdurige inzet voor basiskwaliteit.

Mantel voor (2019) & bomberjacket na (2024)

"Ik steun met trots innovatieve, Belgische merken zoals Mayerline. Ze zetten zich actief in voor het hergebruiken en upcyclen van kleding. Deze initiatieven zijn belangrijk voor een duurzame toekomst, en Mayerline is onderdeel van de oplossing"
​-
Prinses Delphine

Kwaliteitsgarantie en circulair denken

Het RE-NEW project is slechts één initiatief in een bredere duurzaamheidsstrategie die Mayerline onder noemer #PassItOn in de markt zet. Mayerline bracht eerder al met succes limited edition feestjurken uit reststocks, upcycled combi-shirts, kimono’s en draagtasjes naar buiten.

Mayerline Brussels zet in op tijdloze maar eigentijdse elegantie en vakmanschap, met als doel dat elk kledingstuk generaties lang meegaat. Om deze belofte kracht bij te zetten, biedt het merk een levenslange, gratis herstelservice via Atelier Mayerline als integraal onderdeel van elk kledingstuk. Deze service draagt bij aan het onderhoud en de duurzaamheid van de kleding, zodat elk stuk zijn waarde behoudt en generaties lang gedragen kan worden.

Mayerline Brussels: Mode die blijft. #GeefHetDoor.


De mantels zijn verkrijgbaar op www.mayerline.be vanaf 14 oktober, en in de winkels in Blankenberge, Geel, Massen, Wijnegem, Zonhoven en Antwerpen vanaf 16 oktober.

De prijzen van de RE-NEW collectie liggen tussen de 79 en 109 euro.

Meer beeldmateriaal hier.

Over Mayerline

Mayerline Brussels ontwerpt al meer dan 65 jaar mode die zowel tijdloos als eigentijds is, gericht op vrouwen die trots hun lichaam en leven omarmen. Met een sterke basis in Belgisch vakmanschap en een focus op perfecte pasvormen, biedt Mayerline Brussels hoogwaardige kleding die de schoonheid en individualiteit van elke vrouw benadrukt. De collecties zijn beschikbaar in een matenrange van 36 tot 50, waarmee inclusiviteit zonder leeftijdsgrenzen wordt bevorderd.

Bij Mayerline Brussels geloven we in het doorgeven van wat belangrijk is: liefde voor Belgische mode, respect voor mens en planeet, en een streven naar een duurzame toekomst. Onze duurzaamheidsstrategie, #GeefHetDoor, is meer dan een belofte; het is ons engagement om stap voor stap de mode-industrie mee te verduurzamen. Wij zetten ons in voor transparantie over de herkomst van onze materialen, respect voor de mensen die onze kleding maken, en ontwerpen kledingstukken die jarenlang meegaan -zodat ze generaties lang kunnen worden doorgegeven. Met initiatieven zoals Mayerline Atelier, dat zich richt op het herstellen van kleding, en RE-NEW waarin we upcyclen om te vernieuwen, benadrukt Mayerline Brussels dat onze collecties niet alleen nu, maar ook in de toekomst gedragen kunnen worden.

Mayerline Brussels maakt samen met Belgische modemerken JBC en CKS -onderdeel van de Claes Retail Group (CRG).