Women's Entrepreneurship Day met Mayerline

Women's Entrepreneurship Day met Mayerline

Mayerline kleedt vrouwelijke Belgische ondernemers

19 november is Women’s Entrepreneurship Day. De dag werd in het leven geroepen om vrouwen in het bedrijfsleven wereldwijd te versterken, te vieren en te ondersteunen. Het Belgische Mayerline, gerund door top lady Mimi Lamote kleedt voor de gelegenheid sterke Belgische ondernemers in inspirerende powerlooks.

Efficiënt, ambitieus en met de nodige vrouwelijke intuïtie: deze drie straffe Belgische vrouwen effenen het pad voor andere vrouwelijke ondernemers. Want opstarten betekent vaak heroriënteren en vertrouwen op je buikgevoel. In de grootste stijl. Mayerline steunt hen, ook in moeilijke tijden als deze. Enkele inspirerende verhalen van zij die voluit voor hun droom gaan, gevolgd door looks om zelf uit de startblokken te schieten.

Marylène Madou heeft op haar 26ste een succesvol label dat eclectische prints creëert. Ze werkt ook mee aan het ontwerp van de Mayerline-sjaals.

“De modewereld is een vrouwvriendelijke omgeving. Maar ik wilde niet enkel creatief groeien en innoveren, ik wilde ook vertrouwd raken met cijfers, uitdokteren hoe ik mij als merk best positioneerde en achterhalen hoe ik mijn bedrijf groter kon maken. Op netwerkavonden zijn vrouwen helaas nog steeds ondervertegenwoordigd. En hoewel ik mij in grote mate gesteund en gerespecteerd voel, krijg ik ook wel eens vreemde vragen voorgeschoteld, zoals: ‘Hoeveel omzet draai je eigenlijk met jouw ‘winkeltje?’’ of word ik aangesproken met ‘dat sjalenmadammetje’. Dat terwijl ik op mijn zesentwintigste een bloeiend modebedrijf run dat op B2B vlak furore maakt én een behoorlijk groot internationaal publiek aanspreekt."

"Vrouw-zijn is een meerwaarde in het ondernemerschap. Zo heb ik al een aantal keer met groot succes mijn buikgevoel gevolgd - noem het vrouwelijke intuïtie - ook al was de richting die ik uit wou niet gestoeld op cijfers, analyses of marktvoorspellingen en werd het me afgeraden door zowat elke man uit mijn omgeving.”

Lien Rogiers (35) heeft heel wat creatieve jobs op haar palmares zoals visual merchandising en handtassenontwerp. Ze begon enkele jaren geleden samen met haar mama een lunch- en koffiezaak en opende recent haar eigen interieurzaak.

“Een winkel die ik zou combineren met het geven van persoonlijk stijladvies. Het leek mij het gat in de markt en dus ging ik een lening aan en investeerde ik mijn spaarcenten in mijn nieuwe zaak. Ik was ervan overtuigd dat 2020 een topjaar zou worden. In januari trok ik naar de beurzen en begonnen we aan de verbouwingen. Op 21 maart stond het grote openingsweekend gepland. Maar corona strooide roet in het eten: toen de lockdown werd afgekondigd, stond ik met de verfborstel in de hand de laatste touch aan mijn winkel te geven.

“Ik heb eigenlijk vrij snel de knop omgedraaid. We hebben letterlijk de verfkwasten laten liggen en ons geconcentreerd op de webshop. Ik was behoorlijk bang. Daar zat ik dan met een winkel vol luxegoederen, in een periode dat mensen gebukt gingen onder een financiële crisis. En toch deed mijn webshop het goed. Ik had wel verwacht dat vrienden en familie iets zouden kopen om mij een duwtje in de rug te geven, maar ook mensen uit de buurt, mensen die ik helemaal niet kende, hebben mijn winkel van bij het begin gesteund. Zo mooi hoe een crisis een gemeenschap solidair maakt. Bovendien vermoed ik dat er veel mensen hun huis gezelliger wilden maken nu ze toch gedoemd waren om in hun kot te blijven (lacht). Ik zie deze crisis als een soort test: als ondernemer moet je weerstand kunnen bieden aan de obstakels die je op je pad tegenkomt, hoe onverwacht deze ook zijn.”

Myra (49) was jarenlang actief in HR en had samen met haar man 6 jaar lang een pop-up zomerbar. Opende onlangs Zelda&Zorro in Berchem.

“Jarenlang combineerde ik een job in HR met het uitbaten van een zomerbar. Ik had eigenlijk een winter- én een zomerbaan. Leuk, die afwisseling. Toch vond ik het elk jaar moeilijker om de knop om te draaien. Was de zomer afgelopen, dan voelde ik telkens een steekje in mijn hart. Het werd me duidelijk dat een zaak runnen me op het lijf geschreven was: een concept neerzetten, de gastvrijheid, het organiseren van evenementen... Héérlijk. Onze zomerbar was één van de eerste in zijn soort die focuste op gezinnen. Toen we via een leegstandbeheerder de vraag kregen om net zoals in Evergem het kindvriendelijke concept Zelda&Zorro neer te poten in het statige, oude vredegerecht van Berchem, zijn we daar meteen opgesprongen.”

“De coronacrisis heeft het ons zeker niet makkelijk gemaakt. De opening werd uitgesteld, we hadden hard gerekend op het communieseizoen en we hoopten veel volk naar onze tuin te lokken tijdens die mooie, zonnige lentedagen. Anderzijds kregen we extra tijd om het concept te finetunen. Wanneer je onderneemt, moet je een heleboel obstakels overwinnen, maar af en toe kan je ook rekenen op een flinke portie geluk. Blijven dromen dus.”

 

Inspiratie voor powerlooks die doen dromen over ondernemen, in elke mogelijke vorm.

Download hier alle FW20 packshots en campagnebeelden.

Lees hier het volledige interview met Marylène, en hier de volledige interviews met Lien en Myra


Laat ons gerust weten indien u graag een interview wenst met Mayerline CEO Mimi Lamote.

Carolien Swinnen Head of Fashion PR

 

Over Mayerline

Mayerline is sinds de jaren vijftig een gevestigde waarde op het vlak van stijlvolle, elegante en tijdloze dameskledij. Het Brusselse modemerk biedt een evenwicht tussen actuele modetrends en comfort. Kortom, knappe collecties waarin vrouwen zich goed voelen. Achter deze  collecties schuilt een sterk gedreven team. Daarnaast stelt Mayerline meer dan 320 mensen tewerk. Het Belgische bedrijf telt 44 winkels, 12 Galleria Inno corners, 16 shop in shops (in ons land en Luxemburg) en is beschikbaar in diverse multimerkenboetieks. De keten, opgericht door Jozef Meyer en zijn echtgenote Jeanne Vrydags, werd in 2013 door CRG (holding boven JBC) overgenomen en heeft een tweede lijn, Améline, toegevoegd aan het portfolio.