Mayerline wordt 65!
Belgisch modemerk dat staat voor vakmanschap voor elke vrouw viert jubileum
Al 65 jaar maakt Belgisch modemerk Mayerline vakmanschap toegankelijk voor elke vrouw. Dat is 65 jaar Belgisch maatwerk voor elk lichaam, elke leeftijd en elk budget. Eerder dit seizoen gooide het merk met haar age diversity campagne 'Mayerline, My Fit' het taboe op leeftijd in de modewereld in de prullenmand. Mayerline wil vrouwen in hun kracht zetten, ongeacht hun leeftijd. Die 65 kaarsjes van Mayerline? Die worden vol trots uitgeblazen!
De missie van Mayerline
65 jaar, daar horen duidelijke merkpijlers bij. Die beschrijven glashelder op welke manier Mayerline zich onderscheidt, creëert, inzet, motiveert en mooi maakt.
Mayerline brengt de juiste mix van eigentijds en tijdloos. Het merk is steeds op zoek naar de juiste balans tussen uitbundig en subtiel, vlot en elegant, casual en verzorgd. Mayerline maakt vakmanschap toegankelijk voor elke vrouw. Zowel op vlak van body als budget. Ze blijven sleutelen aan de perfecte pasvorm met aandacht voor elk soort lichaam. De materialen zijn van topkwaliteit en worden in eerlijke omstandigheden gemaakt. Mayerline is sinds 2010 lid van de Fair Wear Foundation, dat is nu meer aan de orde dan ooit, in een tijd waarin klanten steeds meer bezig zijn met het ecologische en ethische aspect van hoe kledij gemaakt wordt. En die klanten voor wie Mayerline ontwerpt zijn echte vrouwen die met twee voeten in het echte leven staan en een garderobe zoeken die daarbij aansluit. Ze willen zich mooi en zelfzeker voelen, hebben een uniek lijf met levenservaring dat om zachtheid vraagt. Dat alles gebeurt in een familiebedrijf waar familiewaarden centraal staan.
Dat ze bij Mayerline zorgzaam zijn voor elkaar, de klant en de planeet, beaamt ook Veerle Heirwegh (61), al 14 jaar gerante van Mayerline winkels in Dendermonde, Aalst en Ninove."Er zit een ziel bij Mayerline. Ik zit heel graag thuis, maar Mayerline voelt voor mij als het verlengde daarvan. Begin je te werken bij Mayerline, dan voel je meteen de familiale sfeer, steeds met respect voor mekaar. We hebben een band, maar ook met goede klanten. We zijn altijd eerlijk tegen hen. Wij adviseren om het mooiste in een vrouw naar boven te halen, niet om te verkopen. Dat creëert vertrouwen. Ik zou normaalgezien volgend jaar met pensioen gaan, maar dat is dubbel. Het zal me zwaar vallen, afscheid van het bedrijf en afscheid van mijn klanten. Maar zo ver zijn we nog niet. Ik geniet met volle teugen van de tijd bij Mayerline die me rest."
Mayerline na de overname door CRG
Wat Veerle het meeste is bijgebleven na al die jaren bij Mayerline? "Toen het bedrijf in 2013 werd overgenomen door de familie Claes van de familie Meyer, is er op korte tijd veel veranderd, in de positieve zin. CRG is zeer vernieuwend geweest voor Mayerline, en dat was ook nodig. We moest wegstappen van dat traditionele en dat veilige. Vooruitkijken."
Ook de pandemie betekende een kentering voor het merk. Mayerline ziet een duidelijke verandering in het koopgedrag van de klant. Mensen kopen bewuster. Ze gaan meer voor stukken van kwaliteit, met de juiste pasvorm en kwaliteit en geven nog meer om persoonlijke service. En laat dat nu net allemaal sterktes zijn waar Mayerline haar klanten optimaal wil in bedienen.
Veerles oudste klant mag dan al een hippe dame van 90 zijn; ze ziet wel een nieuwe wind waaien. "Dankzij de tweede lijn Améline by Mayerline, collabs als deze met Belgische print designer Marylène Madou en Ellen Kegels en onze aanwezigheid op sociale media, vinden steeds meer dertigers en veertigers hun weg naar onze winkels." Mayerline zet niet in op verjonging van het merk, maar wil een gevestigde waarde zijn met knappe mode waarop geen leeftijd staat. Vakmanschap voor iedereen en elk lichaam, dat is de essentie.
Anno 2022 is Mayerline levendiger dan ooit. Met een verdere verankering in de werking van de Claes Retail Groep, een nieuwe pilot store in Antwerpen op komst, diverse winkelverbouwingen en structurele investeringen die de groei van e-commerce zullen ondersteunen, ziet Mayerline de toekomst vol zelfvertrouwen tegemoet. “We zijn vast van plan om het verschil te blijven maken met onze unieke combinatie van vakmanschap, pasvorm en onze stijlvolle collecties.”, zegt Jo Braeckman, Business Unit Manager van Mayerline. “Maar we weten als geen ander dat dat in de turbulente retailtijden die we beleven veel vastberadenheid en een degelijke, centrale visie vraagt. Mayerline is er helemaal klaar voor om dat waar te maken.”
65 jaar Mayerline in 8 hoogtepunten
Het merk wordt opgericht door Jozef Meyer en Jeanne Vrydag met een beperkte collectie handgemaakte mantels voor de lokale markt. Wanneer de notaris de handelsnaam "Meyerline" per ongeluk als "Mayerline" noteert, ziet het modekoppel wel wat in de vrouwelijkere toon van deze spellingsfout. Het doel van Mayerline is dure couture dichter bij de mensen brengen, toegankelijk vakmanschap. Dit blijft tot vandaag het kloppende hart van Mayerline.
De enthousiaste reacties op de handgemaakte mantels is zo overweldigend dat de lijn uitgebreid wordt tot een volwaardige kledinglijn. De markt wordt te klein voor Mayerline, het merk wordt nu ook verkocht in kwalitatieve multimerkenboetieks, zoals de befaamde Alpina-winkels in Antwerpen. Wanneer de uitbaatster van die winkels met pensioen gaat, ziet zakenman Jozef zijn kans schoon: Mayerline verandert in één klap van kledingmaker naar kledingmaker met eigen multmerkenwinkels.
In 1980 neemt zoon Maurice het roer over en breidt het bestaande assortiment uit tot een volwaardige collectie. In 1986 brengt hij de eerste catalogus uit, in 1995 opent hij de eerste Mayerline-winkel. In 1996 krijgt Mayerline bovendien een vaste stek als 'shop-in-the-shop' bij Galeria Inno. Fast forward naar 2006, wanneer het het merk 25 eigen verkooppunten telt en aanwezig in de 15 filialen van Galeria Inno.
Maurice zet een stap opzij en maakt plaats voor de derde generatie: schoonzoon Patrik Geurts neemt het roer in handen als CEO, in samenwerking met zijn vrouw Annick Meyer.
Mayerline treedt als één van de eerste merken in België toe tot de Fair Wear Foundation. Deze belangenorganisatie kijkt er op toe dat alle kleding waar dan ook ter wereld, wordt gemaakt onder fatsoenlijke werkomstandigheden. De Fair Wear principes worden bij Mayerline hoog in het vaandel gedragen. Alles wordt in het werk gesteld om de productieketen en de bedrijfsvoering aan te passen en en zo te streven naar betere arbeidsomstandigheden.
Mayerline wordt opgenomen in de familiale Claes Retail Group (CRG). Ondertussen groeit Mayerline tot 44 eigen winkels in steden en shopping centra en shop-in-the-shop in Galeria Inno corners.
Nieuwe lijn Améline by Mayerline wordt gelanceerd. Améline is er voor vrouwen die middenin het leven staan. Letterlijk. Ze krijgen energie door te genieten van alles wat ze vandaag doen, ze kijken uit naar wat nog komt. De Améline-vrouw is niet bang om te zijn wie ze is, maar schoonheid is voor haar niet opvallen. Ze is wie ze is, vol zelfvertrouwen, dat maakt haar mooi.
Beelden vanop het lanceringsevent van Améline
Mayerline is het eerste Belgische merk dat een virtuele videocatwalk lanceert met een click-to-shop optie. De eigen webshop was er al in 2015.
Het Belgische modermerk maakt een stevige statement en herdefinieert het modebeeld voor 50+ vrouw met haar age diversity campagne. Het is een reclamecampagne waarin stralende, zelfverzekerde vrouwen schitteren, maar ook de productie van de campagne was in handen van een hoofdzakelijk vrouwelijke crew.
Bekijk hier al het SS22 beeldmateriaal van Mayerline en Améline by Mayerline